Välkommen!

Denna blogg är ett försök att starta upp ett nätverk/kontaktforum för de idella ridledarna i Norrbotten - det är dock ni ridledare som måste stå för arbetet att hålla den levande...

torsdag 29 september 2011

Vad är det med "vänd igenom volten"!?

Är det någon fler än jag som har upplevt att ryttare (oavsett ålder) verkar ha OERHÖRT svårt att lära sig ridvägen "vänd igenom volten"? Fattar inte vad det är med den ridvägen?!

Jag har försökt "allt" - förklarat/ritat på tavlan, gått vägen själv, använt bommar/koner för att visa vägen, låtit eleverna själva gå vägen, gått vägen före eleverna, använt alla möjliga liknelser jag kunnat komma på (t.ex ying/yang, tennisboll osv) m m. Men ÄNDÅ har ryttarna svårt att lära sig denna ridväg!

Ibland har vi intensivtränat några gångers lektioner och till slut har jag tänkt - "nu äntligen verkar de lärt sig ridvägen" - sen kanske vi inte har gjort ridvägen på ett par gånger och då nästa gång jag säger "från öppna delen vänd igenom volten" så ser ryttarna ut som fågelholkar! SRIOWARIW¤NFASFJ%OWARJS!!!

VAD ÄR DET MED DENNA RIDVÄG??????

Det här är något som jag lagt märke till de senaste 10 åren och det gäller inte bara unga ryttare utan oavsett ålder. Det har gått så långt att min puls stiger när jag tänker säga "vänd igenom volten" för jag VET att det kommer att bli problem...

Det finns andra saker som oxå ryttare verkar ha svårt att lära sig :-)
Men det här är en sak som MÅNGA verkar ha problem med. Är det någon av er som har nån synpunkt eller idé på hur man kan gå tillväga?

En just nu frustrerad ridlärare....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar