Välkommen!

Denna blogg är ett försök att starta upp ett nätverk/kontaktforum för de idella ridledarna i Norrbotten - det är dock ni ridledare som måste stå för arbetet att hålla den levande...

tisdag 21 februari 2012

Våga tänka utanför boxen....

Det är svårt att gå utanför sin "trygghetszon" och våga prova på något man inte tidigare provat...

Ovanstående kan gälla det mesta i livet men vad jag tänker på här är hur vanligt det är med fraser som "vad skönt att det inte var något nytt!", "det bekräftade bara vad jag lärt mig", "det var inget nytt - det visar på att jag är på rätt väg" osv när det gäller kurser/föreläsningar som jag deltagit på...

Jag måste vara extremt konstig!!!!

Jag tycker nämligen att en kurs/föreläsning som inte tillför någon ny kunskap eller ställer mina "valda sanningar" på högkant (åtminstone i någon mån) i allmänhet är rätt ointressant! Jag VILL ha ny/mera kunskap - inte bara få mina tidigare (förutfattade) meningar bekräftade....

De allra bästa kurser jag varit på har utmanat mina "valda sanningar", fått mig att tänka "ett varv till" och gett mig nya infallsvinklar på saker som jag kanske tagit för givet...

För vad är det som säger att det sätt DU eller JAG lärt oss häst o ridning på är det "enda rätta sättet"??? Det finns som sagt var "många vägar som bär till Rom" och det gäller att hitta något som känns optimalt för just DIG - men var inte rädd för att ifrågasätta DINA "valda sanningar".... För jösses - du kanske lär dig något nytt som förändrar dig!!? :-)

"Alla viktiga genombrott är "brott" mot gamla sätt att tänka." (Thomas Kuhn)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar