Välkommen!

Denna blogg är ett försök att starta upp ett nätverk/kontaktforum för de idella ridledarna i Norrbotten - det är dock ni ridledare som måste stå för arbetet att hålla den levande...

tisdag 20 september 2011

Ett mail från en ideell ridledare...

För någon dag sedan fick jag ett mail från Lena Hannu som är ideell ridledare (utbildning Ridledarkurs på Strömsholm) på Haparanda ryttare. Jag har fått hennes tillstånd att publicera (o även svara på hennes mail) här på bloggen eftersom mailet har allmänintresse (tror jag :-) även för er andra. Lena är även inlagd som redaktör här så förhoppningsvis kommer hon snart att göra egna inlägg här!

Hej,
efter fyra veckor har jag fått två klagomål på mina lektioner. Det första handlade om att föräldern inte alls visste vad som skulle göras och hur, då tog jag en teorilektion direkt efter och vi gick igenom extra noga hur man gör iordning hästen. Den andra kom efter förra veckans lektion (som jag lustigt nog var så nöjd med själv), den handlade om att man tycker att det blir för lite ridtid, att det tar för lång tid att komma upp på hästen, att det är för noga med stigbyglar och att det travas alldeles för lite, att det är för militäriskt med t.ex avdelningsridning m m.
Föreningen tycker att det är viktigt att vi alla gör lika och att det är viktigt att kunden har rätt och att de inte slutar. De har fått göra mkt mer på knatte tydligen. Då funderar jag - HUR GÖR NI?

Jag har två nybörjargrupper som är blandade med nybisar och knatte. Vi har skrittat två lektioner, varav en var uteritt, haft en teori i att göra iordning hästen och nu sist så travade vi en långsida två gånger, nedsittning. Skritt framåt och halt. Lite gymnastikövningar. Jag kände mig jättenöjd att vi travade på 3:e lektionen. Jag är jättenoga med hur de går in, sitter upp och använder korrekta ridskoleuttryck. Väntar tills alla är klara m m. Jag följer noga Ridinstruktion och den första utbildningsperioden samt Ridhandboken 1. Avdelningsridning har jag på varje lektion. Säkerheten, är prio nr 1. På dessa första har jag 6 respektive 5 elever.

I den tredje gruppen är jag på ca 3e utbildningsperioden. Hittills har vi haft uteridning, övergångar, lösgörande framridning, temporidning, att ha hästen och hand framför dig, galoppbommar med visst antal språng, lodräta sitsen. I denna grupp är det 7 elever.

Jag tar gärna emot tips och råd på hur ni jobbar med nybisarna och annat oxå. Det är viktigt att vi jobbar någorlunda lika och efter RIDSPORTFÖRBUNDETS REKOMMENDATIONER, tycker jag, men ni har ju gjort detta längre än jag och jag har kanske missat den röda tråden på HR, finns det något annat dokument som ni andra jobbar efter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar