Välkommen!

Denna blogg är ett försök att starta upp ett nätverk/kontaktforum för de idella ridledarna i Norrbotten - det är dock ni ridledare som måste stå för arbetet att hålla den levande...

onsdag 21 september 2011

Ledstjärnor inom ridsporten

Nu har SvRF fastställt "Ridsportens Ledstjärnor" som ridsportens aktiva alltid förväntas sträva mot. Har NI uppmärksammat dessa?

Jag var med vid Ridsportforum 2010 där dessa ledstjärnor arbetades fram under livliga diskussioner.

Hästen
* Jag hanterar hästen på ett sätt som jag kan stå för och som jag är stolt över inför omvärlden.
* Jag behandlar alla hästar med respekt.
* Jag ser till att hästen finns i en trygg och säker miljö och jag reagerar om den far illa.
* Jag tränar och tävlar i samspel med hästen och kräver inte mer än vad vi har förutsättningar att klara av.
* Jag ansvarar själv för att öka min kunskap och kompetens om hästen.

Människan
* Jag visar respekt för alla människor.
* Jag bekräftar och berömmer andra.
* Jag berättar öppet och tydligt om jag har olika uppdrag och roller.
* Jag är en god förebild för ridsporten.
* Jag tar ansvar och agerar om någon bryter mot våra regler.

Några reflektioner från min sida...
- "ett sätt som jag kan stå för.... jag är stolt över...." Detta var något som diskuterades vilt vid Ridsportforum eftersom det finns människor som både står för och är stolt över det sätt man hanterar och rider sina hästar även om metoderna är högst tvivelaktiga ur etiska/moraliska synpunkter. T.ex rollkur/hyperflexion/Low-deep-round.
- Vad är "respekt"?
- Något som diskuterades flitigt i samband med Ridsportforum det var "jag berättar öppet och tydligt om jag har olika roller och uppdrag". Detta eftersom det är rätt vanligt t.ex med tränare som är "snälla och hjälper" sina elever att hitta hästar. Vad de ofta INTE berättar är att de kanske har kraftiga provisioner på de hästar de förmedlar/säljer! Frågan är då var deras intresse ligger - att hjälpa eleven att hitta rätt häst eller kunna kursa en häst till ett så högt pris som möjligt? Att man säljer hästar med provision är det ju inget fel i sig med, men då bör man vara tydlig med att man gör det och inte göra det "under bordet"....
- Vad innebär att vara en "god förebild"?
- En annan sak som man oxå diskuterade var "tar ansvar och agerar om någon bryter mot våra regler" - hur gör man det?

Det finns säkert även annat i dessa ledstjärnor som kan vara föremål för diskussion...
Hur kommer ni att göra när det gäller dessa Ledstjärnor? Kommer ni att ha diskussioner i ER klubb? Hör gärna av er och delge hur ni tänker kring dessa! För diskuteras de inte riskerar de bara att bli några fina ord som inte har någon relevans i verkligheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar