Välkommen!

Denna blogg är ett försök att starta upp ett nätverk/kontaktforum för de idella ridledarna i Norrbotten - det är dock ni ridledare som måste stå för arbetet att hålla den levande...

tisdag 20 september 2011

Svar på nedanstående...

Vart skall jag börja....?

Ja, det är viktigt att "kunden har rätt" och inte slutar rida MEN det är oxå väldigt viktigt att man direkt från start - gärna redan innan eleven anmäls - gör tydligt vad som ingår i ridskolans utbildning! Många gånger tror jag klagomål uppstår för att kunden inte har klart för sig vad ridskolan egentligen skall/vill tillhandahålla. Tycker nästan att vi borde döpa om "ridskola" till "HÄSTskola".

Är utbildad Level 2 rilärare och har själv jobbat på ideella ridskolor sedan slutet av 70-talet (och har sedan -94) en egen liten ridskola.
Jag har själv valt att ha ett lite annorlunda upplägg (och haft det sedan starten) eftersom jag har 90 min långa lektioner. Detta beslut fattade jag redan när jag startade ridskolan eftersom jag tyckte att det fanns för lite tid att lära ut "allt runt omkring" själva ridningen. Varje lektion innehåller därför såväl hästskötsel/teori som ridning. Jag är VÄLDIGT tydlig redan från början med att även om målet är att det skall vara 45 min ridning varje lektion så kommer hästskötseln/teorin och upp- och avsittning till att börja med "ta tid" från själva ridningen! Och att det inte är "bortkastad" tid utan en viktig del av ryttarens utbildning. Jag får därför ytterst sällan klagomål på att dessa saker tar tid... Detta kan naturligtvis även bero på att jag har mkt mera tid till förfogande (pga längre lektioner) men jag tror även att det är oerhört viktigt HUR man presenterar upplägget för eleverna. Och även, som du är inne på, Lena att man har en tydlig röd tråd på ridskolan och att alla gör på samma sätt.

Jag gillar oxå dina tankar kring nybörjarlektionerna. Tycker inte alls att det verkar som om du "gör för lite" - här handlar det dock oxå om att förklara för eleven (och kanske även för föräldern) vad syftet är och varför man gör på ett visst vis).

Personligen tycker jag att det är OERHÖRT viktigt att man ägnar MYCKET tid åt grunderna - dvs sits/balans, sits/balans, sits/balans osv.... :-) Jag har SÅ MÅNGA GÅNGER fått elever (ibland med flera års ridvana) till mig där tyvärr grunderna saknats och/eller varit bristfälliga! Det är otroligt svårt och jobbigt att vara "ombörjare" så en bra grund är guld värd! Därför jobbar jag länge med "basics" med mina elever - dvs sits (framför allt en riktig handställning och användande av handen eftersom jag själv av egen erfarenhet vet hur viktigt handen är), balans, riktiga övergångar osv. Dynamiska sitsövningar använder jag jättemycket (och redan med nybörjareleverna) - eftersom de på kort tid ökar ryttarens balans och följsamhet!

Pga ovanstående gör oxå att jag helt valt bort ev "hjälptyglar" eftersom jag anser att de mera "stjälper" ryttaren än hjälper densamma. Dessutom brukar enda sättet att få en häst som är riden med hjälptyglar att sedan fungera utan är att ryttarens hand efterliknar inspänningen och det är det sista åtminstone jag vill! Jag skulle kunna vidareutveckla just detta område hur mkt som helst men väljer att inte göra det i det här inlägget... :-)

Ovanstående nybörjarupplägg brukar innebära att ryttarna rider själva (utan ledare) i slutet av första terminen (18 ggr) eller senast i mitten av andra. Beror lite på ålder, hur tuffa de är osv. Kan tilläggas att jag bara har stora hästar (utom en shettis) därför måste mina elever vara minst 8 år gamla).

Vi jobbar jättemkt med övergångar skritt/trav, halter, ridvägar, sitsövningar (oftast i avdelning och ytterst sällan i lina). Vad jag ibland fått klagomål på är "när får vi galoppera?" - vem får inte det? :-) - eftersom mina elever INTE får galoppera förrän de har ordentligt nöjaktig balans i skritt och trav. Vad jag däremot lägger in tidigt är ryggning, sidvärtsrörelser (jag lägger dem före t.ex framdelsvändning eftersom jag anser att de är svårare än en enkel sidvärtsrörelse), cavalettis osv. Uteritter är något som vi gör väldigt tidigt - från början med ledare. Många gånger så tränar vi sedan galopp (efter att de galopperat några gånger på ridbana så jag ser att de har någotsånär koll) i skogen på väg hemifrån. Detta eftersom mina hästar är snälla uteridningshästar och vi dessutom där galopperar rakt fram...

För mig är det enkelt att hålla en röd tråd - eftersom jag håller ALLA lektioner på min ridskola - men därför anser jag det OERHÖRT viktigt att man där man är flera ledare/ridledare har ingående diskussioner om VAD, HUR och NÄR man lär ut saker. Om man sedan väljer att följa SvRFs rekommendationer rakt av eller väljer att göra saker något annorlunda (har själv valt att göra lite förändringar som jag personligen tycker är mer logiskt  ur utbildningssynpunkt) tycker jag kanske är egalt - det viktigaste är ATT man följer en tydlig linje på ridskolan och kan motivera det för sina elever. SvRFs rekommendationer är dock en bra grund att utgå ifrån - där finns en röd tråd! Det finns även idag mkt ny(gammal) kunskap/metodik/pedagogik som man ta inspiration av i utbildningen (tänker bl.a på westernridning, working equitation m m) och varför inte använda sig även av sådant - även om grundridningen/grundutbildningen är densamma oavsett vad man senare i sin "ridkarriär" vill ägna sig åt...

1 kommentar:

  1. Tack Carina för ett oerhört engagerat svar! Jag tänker ta med mig det på vårt ridledarmöte som vi ska ha nu om ett par veckor. Vi ska tillsammans prata ihop oss kring vårt upplägg och det känns roligt och kvalitetssäkrar vårt arbete till viss del hoppas jag

    SvaraRadera